یکی از بزرگترین عوامل حفظ فرد و اجتماع از رذایل اخلاقی عفاف است

یکی از بزرگترین عوامل حفظ فرد و اجتماع از رذایل اخلاقی عفاف است.

عفاف فرد را از آلوده شدن بـه گناه و جامعه را از سقوط درون منجلاب تباهی حفظ مـی کند. نمایان شدن عورت مجری برنامه شبکه جم نویسنده مقاله کوشیده هست به انواع عفاف براساس آیـات و روایـات نگاهی مستند داشته باشد. نمایان شدن عورت مجری برنامه شبکه جم گفتنی هست در مقاله حاضر از فصلنامـه اخلاق شماره ۱۱ استفاده شده است. اینک مطلب را با هم از نظر مـی گذرانیم :

یکی از عوامل استحکام خانواده و اجتماع، نمایان شدن عورت مجری برنامه شبکه جم ملکه نفسانی عفاف هست که اگر درون جان پرورانده شود بـه ثمر نشسته و حاصل آن مصونیت و در نتیجه قرب و نزدیکی بـه خداوند خواهد بود. عفاف درون رفتار درون زمـینـه های مختلف و گسترده ای، از جمله عفت شکم، عفت کلام و... طرح مـی شود. درون این مقاله، فقط بـه جنبه هایی از عفاف مـی پردازیم کـه در حیطه حجاب و پوشش قرار دارد.

در آغاز واژه عفاف را تعریف کرده و سپس با توجه بـه آیـات و روایـات بـه توضیح عفاف درون گفتار و نگاه و و پوشش و کردار پرداخته و تبیین مـی کنیم کـه زنان درون برابر نامحرم حتما از هرگونـه خودنمایی و رفتار و کردار و سخن و حرکات جلوه گرانـه کـه به دور از شأن زنانـه هست و موجب تحریک مردان مـی گردد، خودداری نمایند و عفت پیشـه کنند.

● عفاف درون رفتار

دین مبین اسلام، بـه عنوان آیین جامع و کامل خداوند متعال، درون حمایت از شخصیت انسانی و معنوی زن و در جهت حفظ عفّت عمومـی، دستورهای حکیمانـه ای مبتنی بر لزوم رعایت عفّت و حیـا درون ابعاد گوناگون صادر نموده است. «البته عفاف مخصوص زنان نیست و مردان نیز حتما عفیف باشند و لیکن چون مردان بـه دلیل داشتن قدرت جسمانی و برتری جسمانی این توانایی را دارند کـه به زن ظلم کنند و بر خلاف مـیل او رفتار نمایند، از این رو اسلام بر روی عفّت زن تأکید بیشتری نموده است.»۱

قرآن یکی از ویژگی های مؤمنان راستین را، عفاف و پاکدامنی مـی داند و مـی فرماید: نمایان شدن عورت مجری برنامه شبکه جم «والذین هم لفروجهم حافظون) «آنان ]مؤمنان[انی هستند کـه دامان خویش را از بی عفتی حفظ مـی کنند.» (مؤمنون۵)۲

در فضیلت عفاف روایـات بسیـاری آمده از جمله:

«افضل العباده العفاف.»؛ برترین عبادت، عفت است.

«العفّه رأس کلّ خیر.»؛ عفت، درون رأس همـه خوبی ها است.

«العفّه افضل الفتوه .»؛ عفّت، برترین جوانمردی است.

«العفّه افضل شیمـه.»؛ عفت برترین خصلت است.

«العفاف یصون النفس و ینزّهها عن الدنایـا.»؛ عفّت نفس را مصون و آن را از پستی ها دور نگه مـی دارد.

«العفاف زهاده .»؛ عفّت پارسایی است.۳

با دقت درون آیـات و روایـات درمـی یـابیم عفّت بـه معنی مناعت و آن حالت نفسانی هست که ]انسان را[ از غلبه بازدارد.۴ و هم چنین بـه معنی پارسایی و پرهیزکاری و بازداشتن از حرام است.۵

به طور کلی، عفّت را مـی توان یک صفت انسانی و ملکه نفسانی و زینت باطنی دانست کـه موجب مـی شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان، عفیفانـه و فاقد رذیلت های و هوس مآبانـه باشد.۶

عفاف از یک سو بـه عنوان یک مسأله اصلی و بنیـادین و فراتر از حجاب و پوشش مطرح هست و از سوی دیگر، رابطه تنگاتنگی با آن دارد؛ چرا کـه به عنوان یک خصلت و ارزش اختیـاری، پوشش را بـه ارمغان مـی آورد .به طور کلی، مـی توان حجاب را مـیوه و ثمره عفاف دانست.

گفتنی است، شرم، حیـا و اشتیـاق بـه عفاف و پاکدامنی، یک تدبیر نـهفته درون خلفت و فطرت زن هست که او را وادار مـی سازد بـه طور ناخودآگاه، خود را از چشم نامحرم بپوشاند. بـه عبارت دیگر، گرایش زن بـه حفظ عفّت خویش، از احساس فطری و الهام غریزی وی نشأت مـی گیرد.

از این رو، قرآن کریم کـه کتاب انسان شناسی و روانشناسی هست و مطابق با فطرت آدمـی، نیـازهای او را تشریح مـی کند، جلوه های عفاف زنان را این گونـه بیـان مـی فرماید:

۱) عفت درون گفتار

در آیـه ۲۳ سوره احزاب درباره وظایف زنان درون لزوم رعایت عفاف درون سخن گفتن با مردان نامحرم مـی فرماید:

(فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا)؛ «پس بـه گونـه ای هوس انگیز سخن نگویید کـه بیماردلان درون شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید».

خضوع درون اینجا بـه معنای این هست که زنان درون برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف نکنند که تا مردان بیمار دل را دچار ریبه و خیـال های شیطانی کنند و آنـها را برانگیزانند منظور از بیماری دل، نداشتن نیروی ایمان است؛ آن نیرویی کـه آدمـی را از مـیل بـه سوی باز مـی دارد.

و (قولاً معروفا) یعنی سخن معمولی و مستقیمـی بگویند کـه به دور از کرشمـه و ناز باشد و شرع و عرف اسلامـی آن را پسندیده دارد.۷

این آیـه اشاره بـه کیفیت و محتوای سخن گفتن و حرمت صحبت با ناز و عشوه دارد و صحبت با نامحرم حتما عفیفانـه و به دور از نرمش و خضوع و خودنمایی باشد. همچنین براجتناب از هرگونـه سخنان بیـهوده و غیرضروری و انگیز تأکید دارد و متذکر مـی گردد درون صورت عدم رعایت این امر ممکن هست در اثر نمایش جاذبه های زنانـه و سخنان هوس آلوده، افرادی کـه از سلامت روحی و روانی و اعتدال نفسانی - کـه در اثر ضعف یـا فقدان ایمان مـی باشد - برخوردار نباشند بـه فکر گناه و فحشا بیفتند و امنیت جامعه را بـه خطر بیندازند.

۲) عفاف درون نگاه

در آیـه ۱۳ سوره نور کـه به سوره عفت و پاکدامنی و حجاب معروف است، ۸ بـه چندین رفتار عفیفانـه اشاره مـی کند کـه یکی از آنـها وجوب حفظ و کنترل دیده و نگاه است: (و قل للمؤمنات یغضضن من أبصار هن)؛ «به زنان مومن بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند). همچنین درون آیـه دیگری مـی فرماید: (قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم)؛ (نور ۲۳) «به مردان مؤمن بگو از بعضی نگاه های خود (نگاه های غیرمجاز) چشم پوشی کنند). (نور ۳) درون شأن نزول این آیـات آمده: جوانی درون بین راه، زنی را مـی بیند و به او چشم مـی دوزد و به دنبال او بـه راه مـی افتد. طوری غرق نگاه بوده کـه صورتش بـه دیوار برخورد مـی کند و مجروح مـی شود، نزد رسول خدا (ص) مـی رود و ماجرای خود را نقل مـی کند و این آیـات نازل مـی گردد.۹

«یغضض» از ماده «غض« بـه معنای کاهش و کم نگاه است. ۰۱ و منظور چشم پوشی از نگاه های حرام و غیرضروری و آلود است. درون لزوم عفت و پاکدامنی و ترک نگاه حرام، بین زن و مرد، فرقی نیست.» ۱۱ بدین ترتیب همان گونـه کـه چشم چرانی بر مردان حرام است، برزنان نیزحرام است. ۲۱ حضرت رسول (ص) مـی فرماید: «از نگاه های زیـادی بپرهیزید؛ زیرا تخم هوس مـی پراکند و غفلت مـی زاید». ۳۱

همچنین حضرت عیسی (ع) مـی فرماید:

«از نگاه بـه نامحرم بپرهیزید کـه بذر را بردل مـی نشاند و همـین به منظور دچار شدن انسان بـه فتنـه کافی است». ۴۱

از این رو، کنترل چشم مـی تواند از مـهم ترین و اساسی ترین اصول عفاف باشد کـه باید درون مرتبه اولی رعایت گردد؛ چرا کـه چشم دروازه قلب و روح هست و هر چه دیده بیند دل کند یـاد.

امام علی (ع) مـی فرماید: «العین رائد القلب»؛ چشم، دل را بـه دنبال خود مـی کشد. ۵۱

بدین ترتیب، کمترین کوتاهی درون چشم پوشی از نگاه بـه نامحرم، تیری مسموم از سوی شیطان است. ۶۱ قلب کـه عقل انسان را نشانـه گرفته و دل و فکر او را مشغول و به دنبال آن غریزه را مشتعل مـی کند و از آن بعد فتنـه ها بـه دنبال مـی آورد، کـه گاه جبران ناپذیر است.

به گفته شاعر:

این نظر از دور چون تیر هست و سم

عشقت افزون مـی شود صبر تو کم

کسی کـه عفت چشم پیشـه کند و نگاه حرام را دنبال نکند، فکرش فراغت و دلش آرامش مـی یـابد۷۱ و اوصافش نیکو گشته۸۱ و در نتیجه خداوند شیرینی ایمان و عبادت را بـه او مـی چشاند۹۱ و به ازای فروبستن چشم از حرام، قدرت مشاهده شگفتی های عالم و عظمت الهی را مـی یـابد۲۰.

۳) عفت درون

در ادامـه آیـه ۳۱ سوره نور مـی فرماید: (و یحفظن فروجهن)؛ «]به زنان با ایمان بگو[ دامن های خود را حفظ نمایند.».

«فروج» جمع فرج، بـه معنای شکاف مـیان دو چیز هست که با آن از عورت کنایـه آورده اند.۱۲

مراد از «حفظ فروج» درون این آیـه و آیـه ۰۳ همـین سوره، بـه خاطر قرین شدن با «یغضضن» و «یغضوا»، پوشاندن آن از نامحرمان است، نـه حفظ آن از زنا و لواط.

در ذیل آیـه مـی فرماید: (ذلک أزکی لهم)؛ (نور ۰۳) یعنی این امر باعث تزکیـه و شکوفایی استعدادها و رشد شخصیتی و معنوی آنـها مـی شود. درون روایت نیز آمده «النزاهه آیـه العفه »۲۲ و «بالعفاف تزکوا الاعمال».۳۲ دوری از آلودگی ها نشانـه پاکدامنی است. بـه وسیله عفت اعمال پاکیزه و مطهر مـی گردد و در نتیجه انسان رشد مـی یـابد، و در غیر این صورت، چشم چرانی و بی عفتی مانع رشد معنوی انسان خواهد گردید.۴۲

همچنین قرآن درون موردانی کـه امکان به منظور ازدواج نمـی یـابند مـی فرماید: (و لیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیـهم الله من فضله)(نور ۳۳) «وانی کـه وسیله نکاح ندارند. بـه عفت سر کنند که تا خدا از کرم خویش از این بابت بی نیـازشان کند».۵۲ درون این باره حضرت رسول(ص) مـی فرماید: «هر کـه پاکدامنی و مناعت جوید، خداوند او را پاکدامن و با مناعت گرداند، و هر کـه بی نیـازی طلبد، خداوند بی نیـازش گرداند».۶۲ بنابراین، قدرت نیـافتن به منظور ازدواج و دسترسی نداشتن بـه همسر، مجوزی به منظور گناه و فراهم آن از راه نامشروع نیست بلکه صبر و عفت لازم هست تا خداوند نیز از فضل خود بی نیـازشان گرداند».۷۲

۴) عفت درون پوشش

مسئله حجاب و پوشش زن و مستور نمودن زینت های ظاهری و باطنی وی، اهمـیت بسیـاری دارد. خداوند حکیم بـه دنبال آیـه مذکور، و در چند جای دیگر قرآن بـه این موضوع با تعابیر مختلف اشاره کرده و زنان را از هتک حرمت خود با بدحجابی و بی حجابی و خودآرایی و خودنمایی درون برابر نامحرم نـهی فرموده است.

در (ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منـها) (نور ۱۳) زنان را مکلف مـی کند کـه نباید جاذبه ها و زینت های- ظاهری و باطنی- خود را آشکار سازند، مگر آن مقدار کـه طبیعتا نمایـان است.

کلمـه «ابداء» بـه معنای اظهار و آشکار هست و مراد از زینت زنان محل و موضع زینت است؛ چرا کـه آشکار خود زینت از قبیل گوشواره و دستبند حرام نیست، بلکه منظور محل زینت است. اما آنچه از زینت های ظاهری، پوشاندنش استثنا شده، صورت و دو کف دست و قدم ها است.۸۲ بنابراین، مقتضای آیـه نـهی از خودنمایی و آشکار نمودن زینت های انگیز و جلوه نمایی اندام های نـهان زنان است. درون (ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن) توصیـه مـی فرماید: «زنان حتما سرپوش ها و روسری های خود را بر گردان انداخته و حایل قرار دهند (تا علاوه بر سر، گردن و آنـها نیز پوشیده شود)». (نور ۱۳)

«خمر» جمع خمار، بـه معنای جامـه و پوششی هست که زنان سر و موی خود را با آن مـی پوشانند. و «جیوب» جمع جیب، بـه معنای گریبان و است.۹۲

بنابر نقل تواریخ، رسم بر این بود کـه زنان عرب معمولاً لباس هایی مـی پوشیدند کـه یقه پیراهن و گریبان هایشان باز بود و دور گردن و را نمـی پوشانید. روسری هایی هم کـه روی سر خود مـی انداختند سر مـی انداختند (همانطوری کـه هم اکنون بین مردان عرب متداول است) بـه طوری کـه گوش ها و بناگوش ها و گوشواره ها و جلوی و گردن آنـها نمایـان مـی گشت.

لذا این آیـه نازل شد کـه باید پوشش ها و روسری های خود را از دو طرف روی و گریبان خود بیفکنند که تا قسمت های یـادشده پوشیده گردد. بـه تعبیر ابن عباس، صحابی پیـامبر اکرم(ص)، تفسیر آیـه، این گونـه است: «تغطی شعرها و صدرها و ترائبها و سوالفها»؛ یعنی زن حتما مو و و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند. ۰۳ این آیـه، با اشاره بـه کیفیت پوشش و حجاب زنان روشن مـی سازد کـه آنان حتما تمام اندام و سر و و گردن و موهای خود را درون برابر نامحرم بپوشانند و در پوشاندن خویش نـهایت عفاف را رعایت کنند.

آیـه دیگری درباره عفت درون پوشش وارد شده آیـه ۹۵ سوره احزاب است: (یـا ایـها النبی قل لازواجک و بناتساءالمؤمنین یدنین علیـهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلان یؤذین و کان الله غفوراً رحیما)؛ «ای پیـامبر! بـه همسران و انت و زنان مؤمنان بگو جلباب ها (روسری های بلند) خود را برخویش فرو افکنند، این کار به منظور این کـه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است، و خداوند همواره آمرزنده رحیم است.(احزاب ۹۵)

سبب نزول این آیـه آن بود کـه شب هنگام کـه زنان مسلمان بـه قصد رفتن بـه مسجد و شرکت درون نماز پیـامبر اکرم(ص) از خانـه بیرون مـی رفتند، جوانان سرراه آنان مـی نشستند و با سخنان ناروا متعرض آنان مـی گشتند.

«جلابیب» جمع جلباب، بـه معنای لباسی هست سرتاسری کـه تمام بدن رابپوشاند و یـا روسری مخصوصی هست که صورت و سر را ساتر شود. این پوشش حتما به گونـه ای حتما که زیر گلو و ها را محفوظ بدارد.۱۳

مراد از (ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین) «این هست که با پوشاندن بدن بـه صورت کامل بـه عفاف و حرمت و حریت شناخت مـی شوند و مورد تعرض افراد مریض و مغرض و هوسران قرار نمـی گیرند.

احتمال دیگری کـه در معنای این جمله داده شده این هست که وقتی زن پوشیده و سنگین از خانـه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند، افراد فاسد و مزاحم، جرأت نمـی کنند متعرض آنـها شوند. ۲۳

از آنچه گفته شد، روشن مـی گردد کـه منظور از «جلباب» پوششی وسیع تر از خمار هست که همان چادر و حداقل، شبیـه چادر- مقنعه بلند و چادر کوتاه- مـی باشد.

● چادر، حجاب برتر

بنابراین، حجاب برتر، حجابی هست که تمام اندام زن و برآمدگی های و جاذبه های بدن وی، بـه جز گردی صورت و کف دو دست و دو پا، را مستور سازد. شاید بتوان بارزترین پوششی کـه تمام این خصوصیـات را شامل شود چادر دانست.

این پوشش درون نظر اسلام بـه خاطر مصلحت هایی درون نظر گرفته شد کـه به سود زنان است. براین اساس، عفاف و پوشش کامل و حجاب عفیفانـه زن مؤمن، تجسم حرمت و احترام و بهترین سلاح اوست که تا افراد بوالهوس و مریض بـه فکر تعرض و اذیت نیفتند و هرگزی بـه خود اجازه فکر باطل ندهد. بعد حجاب و پوشش دینی محدودیت و بند و حصار نیست، بلکه موجب مصونیت و حرمت زن است.

حضرت زهرای اطهر(س) بانوی بزرگواری کـه مظهر کمالات الهی و برترین اسوه انسان ها بـه ویژه زنان مـی باشند، از نظر عفاف و حجاب الگوی بی نظیری هستند کـه با دقت نظر درون سیره و زندگانی آن حضرت بـه اوج عظمت ایشان درون همـه عرصه ها، بـه ویژه حیـا و عفت و حجاب، مـی توان پی برد.

ایشان همانی هست که زن نیکو و شایسته را زنی مـی داند کـه مردی را نبیند و مردی او را نبیند.۳۳ و شرم و حیـا و عفت آن حضرت بـه قدری بوده کـه حتی درون حضور مرد نابینا خود را محفوظ داشت.۴۳ آن تجسم حیـا و عفت، که تا ضرورتی نبود، بـه مـیان جامعه نمـی آمدند، اما درون مواقع حساس و ضروری، درون اجتماع حضور مـی یـافتند و در مسایل سیـاسی و اجتماعی شرکت مـی د؛ بـه ویژه درون مسئله ولایت امـیرالمؤمنین و به یغما رفتن فدک، درون مجامع عمومـی بـه مناظره مـی نشستند و از حق خویش دفاع مـی د و در عین حال هرگز از پرده عفاف و حجاب بیرون نمـی رفتند.

در این رابطه نقل مـی کنند هنگامـی کـه برای حضرت ثابت شد فدک غصب گردیده درون حالی کـه لباس های بلندی کـه تمام بدن ایشان را پوشانده بود، وارد مسجد شدند و در جایگاهی قرار گرفته کـه پرده ای بین زنان و مردان حایل بوده و مردان، حضرت را نمـی دیدند.۵۳

این نشان مـی دهد حضرت حتی درون مـیدان مبارزه نیز بـه عفاف و حجاب اسلامـی بسیـار مقید بوده اند.

همچنین خشنودی حضرت فاطمـه(س) از محول شدن انجام کارهای خانـه و معاف شدن از کار درون بیرون از منزل درون تقسیم کار توسط حضرت رسول(ص)۶۳ بـه اوج عفت و حیـای ایشان و خودداری از اختلاط با مردان اشاره دارد.

آن حضرت، بـه حدی بـه امر حجاب و عفت اهمـیت مـی دادند کـه حتی درون بستر مرگ از کیفیت حمل جنازه خود نگران بودند و به پوشیده بودن و محفوظ بودن بدن خویش از دید نامحرم درون هنگام حمل جنازه سفارش د.۷۳

چنین بانوی باعظمت و بی نظیری را بـه حق مـی توان با شخصیت ترین، اجتماعی ترین و در عین حال عفیف ترین انسان ها دانست کـه باید ایشان را سرمشق خویش درون تمام راه و رسم زندگی قرار داد.

در ادامـه آیـه ۱۳ سوره نور مـی فرماید: (ولایبدین زینتهن الا لبعولتهن او...)؛ «زنان نباید جاذبه ها و زینت های خود را جز به منظور شوهران خود و محارم سببی و نسبی آشکار سازند».

در این کلام الهی باز هم صحبت از حجاب و حرمت خودآرایی و خودنمایی و نمایـان زینت های پنـهان نزد نامحرمان است؛ مگر موارد مذکور درون آیـه (تحت شرایطی کـه برای هر یک ذکر مـی کند) و برای شوهر دین اسلام حیـا و عفت زن را درون برابر شوهر مذموم شمرده و فرماید: زن خوب زنی هست که درون خلوت با شوهرش حیـا را از تنش خارج کند و سپس درون شرایط عادی حیـا را نیز مانند لباس بـه اندامش بپوشاند.۸۳

بدین ترتیب عفت و حیـا درون برابر شوهر تقبیح و در برابر نامحرم تاکید شده است. این مسئله حکایت از حکیمانـه بودن دین مبین اسلام درون راستای استواری نظام خانواده دارد.

۵) عفت درون کردار

وظیفه دیگر زنان پرهیز از اعمال و رفتارهای جلب توجه کننده و غیرعفیفانـه است:

(و لایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن)، «هنگام راه رفتن پاهای خود را بـه زمـین نزنند که تا زینت های پنـهان نشان دانسته شود، (نور ۱۳) و صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و دستبند و گوشواره بـه صدا درنیـاید.»۹۳

پس هرگونـه راه رفتنی کـه موجب آشکارشدن زیورهای مخفی زن شود ازنظر اسلام ممنوع است. (نور ۷۷۱) و زنان حتما در رعایت عفاف و پرهیز از امور جلب توجه کننده دقت لازم را بنمایند و اعمال و رفتارشان بـه استفاده آنان از وسایل زینتی و استعمال عطر و بوی خوش بـه گونـه ای نباشد کـه باعث جلب توجه نامحرم و عامل انحراف فکرها و تباهی دل ها گردد.

در آیـه دیگری کـه مربوط بـه حرمت خودآرایی و خودنمایی مـی باشد و این عمل زشت را جاهلانـه و همچون جاهلیت قدیم قبل از اسلام مـی شمارد، مـی فرماید: «وقرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجاهلیـه الاولی» و... (ای همسران پیـامبر) درون خانـه های خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در مـیان مردم) ظاهر نشوید و... (احزاب -۳۳)

«تبرج» بـه معنای ظاهرشدن درون برابر مردم است؛ همانطور کـه برج قلعه درون برابر دیدگان مردم ظاهر است. مقصود از «جاهلیت اولی» جاهلیت قبل از بعثت پیـامبراکرم(ص) هست که درون آن عصر، وضعیت پوشش زنان، عفیفانـه نبوده است.

آیـه خطاب بـه زنان پیـامبراکرم(ص) است؛ اما طبق نظر مفسرین عمومـیت دارد و شامل همـه زنان مـی شود.

براساس این آیـه، خودآرایی و خودنمایی زنان- کـه ویژگی فطری و مشترک مـیان زنان است- دربرابر نامحرم عمل جاهلانـه ای هست که زنان عصر جاهلیت بـه آن گرفتار بودند و زنان مسلمان نباید زیربار چنین ننگی بروند، بلکه حتما این غریزه طبیعی را درون پرتو ایمان و عفت، کنترل و تعدیل و درجهت مثبت آن (در برابر شوهر) بـه کارگیرند.

آن چه از مفاد آیـه درون مورد جاهلیت نخستین آمده نشان از آن دارد کـه جاهلیت دیگری همانند جاهلیت قبل از اسلام درپیش هست که شاید بتوان آن را با عصر و زمان حاضر منطبق دانست.

در تفسیر قمـی روایتی از امام صادق(ع) آمده کـه بعد از جاهلیت اول، جاهلیت دیگری نیز خواهد آمد.۰۴ کـه حاکی از همـین جاهلیت مدرن عصر جدید هست که مع الاسف، مظاهر آن را درون جوامع اسلامـی نیز مـی توان دید.

از این رو، زنان حتما ازهرگونـه رفتار جلوه گرانـه و تحریک کننده پرهیز کنند و با تاسی از آیـه (تمشی علی استحیـاء) (قصص۵۲) کـه شیوه راه رفتن زنان اسلامـی را ترسیم مـی کند و با اقتدا بـه بانوی دوعالم فاطمـه زهرا(س) بـه شیوه آن حضرت عمل نمایند.

فاطمـه فرهادیـان

۱- آیینـه زن، مجموعه موضوعی سخنان مقام معظم رهبری ص ۳۲۲.

۲- مـیزان الحکمـه، ج ۸ ح ۶۱۱۳۱.

۳- قاموس قرآن ج ۵، ص ۹۱.

۴- فرهنگ بزرگ جامع ترین (ترجمـه المنجد)، ج ۲ ص ۵۰۳۱.

۵- آسیب شناسی شخصیت زن،ص ۳۹۲.

۶- تفسیرالمـیزان، ص ۱۶۴.

۷- زن درون آیینـه جلال و جمال، ص ۶۳۴.

۸- برگزیده تفسیر نمونـه، ج ۳، ص ۹۸۲.

۹- تفسیر نور، ج ۸، ص ۳۷۱.

۰۱- قاموس قرآن، همان، ج ۵، ص ۵۰۱.

۱۱- تفسیر نور، همان، ص ۶۷۱.

۲۱- تفسیر نمونـه، همان.

۳۱- مـیزان الحکمـه همان، ج ۱۳، ح ۵۴۲۰۲.

۴۱- تفسیر نور، همان، ص ۴۷۱.

۵۱- همان،

۶۱- ]مـیزان الحکمـه ، همان، ج ۳۱، ح ۵۸۲۰۲[.

۷۱- ]مـیزان الحکمـه، همان، ح ۱۶۲۰۲[.

۸۱- همان [.

۹۱- ] همان[.

۰۲- چشمان خود را (از حرام) فرو بندید که تا شگفتی ها ببینید ]مـیزان الحکمـه، ح، ۲۶۲۰۲[.

۱۲- تفسیر المـیزان، همان، ص ۵۵۱.

۲۲- مـیزان الحکمـه،همان، ح،۱۶۱۳۱.

۳۲- همان، ح، ۲۶۱۳۱.

۴۲- تفسیر نور، همان، ص ۴۷۱.

۵۲- تفسیرالمـیزان، همان، ص ۲۵۱.

۶۲- ]مـیزان الحکمـه، ج۸، ح ۹۳۱۳۱[.

۷۲- تفسیر نور، همان، ج ۸، با اندکی تغییر درون عبارت.

۸۲- تفسیرالمـیزان، همان، ج ۵۱، ص ۶۵۱.

۹۲- قاموس قرآن، همان، ج ۱ و ۲، ص. ۹۹۲.

۰۳- مسئله حجاب، ص ۹۳۱.

۱۳- تفسیرالمـیزان، همان، ج ۶۱، صص ۹۵۰ و ۰۱۵.

۲۳- مسئله حجاب، همان، ص ۲۶۱.

۳۳- زن درون آیینـه جلال و جمال، همان، ۸۳۴.

۴۳- امـیرالمؤمنین علی(ع) مـی فرماید: روزی حضرت زهرا درون محضر رسول خدا نشسته بود کـه مرد نابینایی اجازه ورود خواست، پیـامبر مشاهده فرمود کـه حضرت زهرا(س) برخاست فرمود: م این مرد نابیناست. پاسخ داد: «ان لم یکن یرانی فانی اراه و هو یشم الریح» اگر او من را نمـی بیند، من او را مـی نگرم اگرچه او نمـی بیند اما بوی زن را استشمام مـی کند!رسول خدا بعد از شنیدن سخنان ش فرمود: «شـهادت مـی دهم کـه تو پاره تن من هستی». ]بحارالانوار، ج ۳۴، ص ۱۹، بـه نقل از فرهنگ سخنان حضرت فاطمـه الزهرا محمد دشتی، ص ۳۷].

۵۳- ابن ابی الحدید، شرح نـهج البلاغه، ج ۶۱، صص ۱۱۲ و ۹۴۲ بـه نقل از تحلیل سیره فاطمـه الزهرا، ص. ۴۵۱.

۶۳- رسول خدا(ص) درون زمـینـه تقسیم کار این گونـه داوری د: فاطمـه(س) را مأمور بـه انجام امور داخل خانـه نمود و علی(ع) رانیز بـه امور خارج از خانـه مأمور ساخت. پیـامبر از این تقسیم کار فوق العاده خوشحال شد و چنین اظهار داشت: جز خداوند نمـی داند کـه من از چنین تقسیم کار چقدر خوشحال شدم زیرا پدرم رسول خدا مرا از گریبانگیر شدن با مردان معاف داشته است. ]وسائل الشیعه، ج ۴۱، ص ۳۲۱ بـه نقل از تحلیل سیره حضرت زهرا، همان، ص ۳۵۱[.

۷۳- روزی حضرت زهرا(س) درون بستر بیماری بـه أسماء بنت عمـیس فرمود: من بسیـار زشت مـی دانم کـه جنازه زن را بعد از مرگ بر روی تابوت سرباز گذاشته و بر روی آن پارچه ای مـی افکنند، کـه حجم بدن مشخص مـی گردد. مرا بر روی تابوت آنچنانی مگذار و بدن مرا بپوشان کـه خدا تو را از آتش جهنم باز دارد ]کشف الغمـه ج ۲، ص. ۷۶ بـه نقل از: فرهنگ سخنان حضرت زهرا، ص ۵۷[.

۸۳- ]وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۶، ح ۰۱[.

۹۳- تفسیرالمـیزان، ص ۷۸۱، ذیل آیـه.

۰۴- تفسیرالمـیزان، ج ۶۱، ص ۳۷۴، بـه نقل: تفسیر قمـی، ج ۲، ص ۳۹۱.




[عفاف درون گفتار و رفتار - aftabir.com نمایان شدن عورت مجری برنامه شبکه جم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 25 Jul 2018 17:43:00 +0000